Ekonomická krize začíná nenápadně aneb pár poznámek k událostem v Německu

V tomto textu se pokusím (ve zkratce) shrnout podstatu aktuálního dění v německé politice s přesahem do ekonomických důsledků. Dění které obvykle dopadá zejména na chudší německé regiony. A v neposlední řadě na Česko.

Když na Německo v prvním čtvrtletí 2020 dolehla pandemie COVID-19, na konci roku 2020 chybělo v německém HDP bezmála 5%. Mluvilo se (vyjma globální finanční krize 2008/2009) o největším propadu od doby druhé světové války. 1

Ekonomická krize zažehnána investicemi

Vláda rozjela podpůrné programy pro firmy a masivně investovala do zdravotnictví. To možná někteří z vás zaznamenali třeba v podobě nasazení nových CAD systémů v nemocnicích (s nutností přeškolení). Od ledna 2020 mají obchodníci v Německu povinnost vydávat ke každému prodeji účtenku. Ekonomika už o rok později (2021) vykazuje známky růstu (+2,9 %).

Mezi léty 2019 a 2024 přišlo do Německa víc než 1 300 000 uprchlíků 2. Nad rámec obvyklého to byli ve větší míře Afghánci po ukončení mise v Afghánistánu (2021/2022), pak lidé prchající ze Sýrie a odcházející z Turecka. Poslední větší vlna přišla po napadení Ukrajiny. Když je v Německu průměrný roční náklad na jednoho migranta 10 tisíc eur, pak jsou v této sociální kapitole celkové ročni náklady víc než 12 miliard eur (300 miliard Kč).

Po nehodě v japonské Fukušimě schválilo Německo v roce 2011 uzavření všech atomových elektráren. O 12 let později (2023) skutečně odstavilo poslední tři jaderné elektrárny. Mezitím začala válka na Ukrajině a cena plynu kulminovala v srpnu 2022 o 300 až 400 % výš.

Stagnace je a není ekonomická krize

Po tom, co se letos začala situace, když ne stabilizovat tak alespoň stabilně držet nad nulou (s výhledem na růst), vyhrál americké prezidentské volby Donald Trump. Ten ještě před volbami avizoval zavedení cel na všechny výrobky z EU ve výši 10 %. Do čehož pravděpodobně ještě „nezapočítal“ různá vyjádření o odpudivé lidské bytosti, která mu adresovalo několik prozíravých myslitelů – asi v domnění, že další volby už vyhrát nemůže 🙂

Když 4 státy EU (na druhém až pátém místě exportního řebříčku) vyvezou do USA zboží za 150mld € ročně, pak export zboží ze samotného Německa do USA činí závratných (zhruba) 157 miliard eur ročně 3. Pro dokreslení, studie institutu Ifo spočítala, že nadměrná byrokratická zátěž stojí Německo až 146 miliard eur ročně 4. Dolar a Bitcoin posilují, Euro slábne..

Navzdory současné krizi trpí německý automobilový průmysl akutním nedostatkem kvalifikované pracovní síly. I když se jedná o vysocespecializovvané, na druhou stranu tedy i dobře placená, pak v období od července 2023 do června 2024 bylo v odvětví volných v průměru 10 000 pracovních míst co měsíc.

Lokální anestezie

Čipová krize byla zažehnána, no EU má problém s výrobou vlastních EV (auta poháněná elektřinou) jako takový. Dávají to tušit protichůdné statistiky 5 i nadšené reakce severu Evropy z čínských elektromobilů 6. Pochvalné „recenze“ žel nejsou ojedinělé a cla na čínská auta až do výše 37% nenechávají prostor pro pochybnosti 7 o tom jak „nekvalitní“ čínská vozítka jsou. Pikantní na tom je fakt, že cla pro Čínu jako špatné rozhodnutí komentoval i šéf Tesly Elon Musk, kterému by potlačení čínské konkurence mělo vyhovovat. Podstatnější je ale fakt, že severské státy jako Norsko s podílem nově registrovaných EV ve výši 80 %, Island s 50 %, Švédsko s 40 %, Dánsko s 36 % a Finsko s 33 % jsou lídry 8 v elektrifikaci osobní přepravy. O tom, zda-li je situace vážná, lze spekulovat. Faktem ale je, že VW nahlas mluví o uzavření tří továren 9. Jedna z fabrik, která měla vyrábět elektroauta je shodou okolností v Sasku, zhruba 100 km od Žitavy. Když k uzavření provozu dojde, o práci (jen) tam přijde 6000 lidí.

CDU/CSU, SPD, Grünen, FDP, AfD – kdo je kdo

CDU/CSU (kolem 30%) je něco mezi ODS a KDU-ČSL, SPD (kolem 20%) něco jako ČSSD, Grünen (kolem 15%) jsou eko, FDP (kolem 7%) je něco jako TOP09, Die Linke (kolem 5%) klasická levice a AfD (kolem 12%, v Sasku 20%) je připodobňována k české přímé demokracii Tomia Okamury. Je to samozřejmě hrubé připodobnění, minimálně v tom smyslu, že žádný německý konzervativec nikdy nikoho nefackoval na ulici, demokraté nemají v každém volebním období korupční kauzu s občasným úmrtím a socialisté se u investic na dluh vždy vešli do schodku 0,3% HDP. Levicová politička Sahra Wagenknecht (původně Die Linke) a její nová politická strana Aufstehen patří zatím na politickou periferii.

Nedávno jsme psali o rozpadu německé koaliční vlády. FDP a SPD Ukrajinu podporují, ale názory na míru podpory se liší. Zatímco Zelení se svým proukrajinským postojem silně prosazují humanitární a vojenskou pomoc, mezi SPD a zejména FDP panují obavy z dlouhodobých důsledků a vojenské eskalace.

Podstatným hybatelem situace v posledních letech je rostoucí polarizace německé společnosti, potažmo volební prohry vládních stran. Hněv a zklamání veřejnosti z vlády vytěžuje především AfD (Alternativa pro Německo).

S tím nebo bez toho, mix okolností nezvratně spěje (minimálně v Německu) k tomu, že do léta 2025 možná nebude dělat nic jiného, než vyjednávat o nové vládě.

Irsko a Česko první na ráně

Analýza Konfederace dánského průmyslu po zavedení univerzálního amerického cla počítá s poklesem EU HDP do roku 2027 o 2,5% 10. Pro průměrnou českou rodinu to znamená mínus 90 000 Kč ročně. První informační vlaštovka(?) v českém tisku je nadepsána titulkem obsahující slovní spojení „..jak zachránit české hospodářství“..

Poznámky pod čarou

  1. Pro představu, Německo má v porovnání s Českem 8,5x větší populaci, vyprodukuje ale 11,7x víc. Oněch 5% je tedy zhruba 1,5 ročního státního rozpočtu České republiky. ↩︎
  2. Statistika migrace na destatis.de ↩︎
  3. Statistika exportu EU/USA + EU/Čína na europa.eu ↩︎
  4. Odkaz na institut Ifo ↩︎
  5. Škoda Enyaq byla v jednom měsíci v Německu prodávanější než Tesla, no stalo se tak pouze díky tomu, že statistika počítala prodeje pro každý model zvlášť. Americká Tesla v daném měsíci prodávala tři modely, nadto jsou americká auta zatížena clem. Podtrženo sečteno Tesla vskutku prodala v Německu podstatně víc vozů než Škoda (zdroj). ↩︎
  6. EV Škoda za BYD? (hn.cz) ↩︎
  7. EU zavedla podstatně vyšší (17 až 37%) cla na čínské EV než sama (10%) platí (E15.cz) ↩︎
  8. Graf % růstu počtu EV v EU (nutné přihlášení na Twitter) ↩︎
  9. VW mluví o uzavření 3 továren (německy) ↩︎
  10. Analýza danskindustri.dk (anglicky) ↩︎

sdílet příspěvek ⇡ na ⇣

Poslat příteli