Po prvních kladných recenzích na čínské elektromobily ze severu Evropy znějící zhruba jako, že paní opravdu to čínské auto miluju, za cenu odpovídající částce 1,1 milionu Kč má vůz BYD Atto 3 například kameru umožňující pohled na auto z ptačí perspektivy, dva roky bezplatného dobíjení či sadu zimních pneumatik navíc. Jejímu manželovi se auto líbí natolik, že zvažuje nahradit dalším vozem čínské značky BYD jejich druhé auto značky Škoda 🙂
Ano, vidíte dobře, i evropské automobilky už na první pohled chrání čínskou konkurenci, přesněji její právo na soutěž. K těm se nyní přidala i americká Tesla Elona Muska.
EU zavedla prozatímní cla (do) 37 procenta na dovoz čínských elektromobilů od 5. 7 2024, dodatečně k existujícímu desetiprocentnímu clu. Spolupracující automobilky budou platit méně. O konečných clech pak státy hlasovali v říjnu 2024.
Žalobu u Soudního dvora Evropské unie (CJEU) proti dodatečným clům na čínské elektromobily podala mimo jiné i automobilka BYD, Geely a SAIC. A co je podstatou žaloby? Obava z odvetných opatření Číny vůči evropským výrobcům. Je vhodné připomenout, že sama německá vláda byla jedním z pěti členských států EU, které proti těmto clům protestovaly.
Evropský automobilový sektor zaměstnává více než 13 milionů lidí a tvoří přibližně sedm procent HDP 27-členné unie. Podíl čínských elektrických vozidel v EU v posledních letech vzrostl, dosahoval 14 procent ve druhém čtvrtletí 2024, což je nárůst z méně než 2 procent v roce 2020.
Podíl vozidel vyrobených v Číně, včetně těch vyráběných zahraničními značkami jako Tesla, vzrostl na 27,2 procenta z 3,5 procenta během stejného období.
Použité zdroje? hn.cz, ceskatelevize.cz, france24.com