BMW, Mercedes a aktuálně i Tesla žalují EU kvůli clu na čínské elektromobily

Po prvních kladných recenzích na čínské elektromobily ze severu Evropy znějící zhruba jako, že paní opravdu to čínské auto miluju, za cenu odpovídající částce 1,1 milionu Kč má vůz BYD Atto 3 například kameru umožňující pohled na auto z ptačí perspektivy, dva roky bezplatného dobíjení či sadu zimních pneumatik navíc. Jejímu manželovi se auto líbí natolik, že zvažuje nahradit dalším vozem čínské značky BYD jejich druhé auto značky Škoda 🙂

Ano, vidíte dobře, i evropské automobilky už na první pohled chrání čínskou konkurenci, přesněji její právo na soutěž. K těm se nyní přidala i americká Tesla Elona Muska.

EU zavedla prozatímní cla (do) 37 procenta na dovoz čínských elektromobilů od 5. 7 2024, dodatečně k existujícímu desetiprocentnímu clu. Spolupracující automobilky budou platit méně. O konečných clech pak státy hlasovali v říjnu 2024.

Žalobu u Soudního dvora Evropské unie (CJEU) proti dodatečným clům na čínské elektromobily podala mimo jiné i automobilka BYD, Geely a SAIC. A co je podstatou žaloby? Obava z odvetných opatření Číny vůči evropským výrobcům. Je vhodné připomenout, že sama německá vláda byla jedním z pěti členských států EU, které proti těmto clům protestovaly.

Evropský automobilový sektor zaměstnává více než 13 milionů lidí a tvoří přibližně sedm procent HDP 27-členné unie. Podíl čínských elektrických vozidel v EU v posledních letech vzrostl, dosahoval 14 procent ve druhém čtvrtletí 2024, což je nárůst z méně než 2 procent v roce 2020.

Podíl vozidel vyrobených v Číně, včetně těch vyráběných zahraničními značkami jako Tesla, vzrostl na 27,2 procenta z 3,5 procenta během stejného období.

Použité zdroje? hn.cz, ceskatelevize.cz, france24.com

sdílet příspěvek ⇡ na ⇣

Poslat příteli