Parní vlaky žitavské úzkokolejky, jinak nejvytíženější parní železnice v Sasku, čeká nucené omezení provozu. Důvodem je rozhodnutí saského ministerstva infrastruktury snížit roční dotace na provoz všech saských úzkorozchodek z původních 14 milionů eur na 10 milionů. Tato změna citelně zasahuje i do chodu trati z Žitavy do hor.
Společnost provozující dráhu musela přistoupit k úsporným opatřením. Dojde k propuštění tří zaměstnanců a trvale budou odstaveny některé historicky cenné vozy, včetně parní lokomotivy Sächsische IVK a starého motorového vozu. V zimních měsících – konkrétně v prosinci, lednu a březnu – se od pondělí do čtvrtka neuskuteční žádné jízdy. Víkendový provoz během hlavní sezóny zůstává zachován, aby se předešlo ztrátám na jízdném.
Úzkokolejka ročně vydělá zhruba milion eur na jízdném, hlavní část příjmů ale tvoří tzv. regionalizační prostředky, které přicházejí od federální vlády a mají sloužit k financování veřejné dopravy. Ministerstvo však část těchto prostředků přesměrovává jinam s odůvodněním, že úzkokolejky nejsou běžnou veřejnou dopravou, ale kulturní atrakcí.
Původní plán počítal s ještě většími škrty, které by provoz úzkokolejky ohrozily úplně. Po tlaku ze strany regionálních politiků došlo alespoň k částečné úpravě rozhodnutí. I tak ale zůstává situace složitá a další vývoj bude záviset i na podpoře ze strany regionu a veřejnosti.
Zdroj: zittauer-schmalspurbahn.de